Äntligen någon som har PRECIS likadant problem som mig med Jacky..

Superfin ponny som blir blockerad på tävling. Vad gör man?


Hej,
 
Jag har en c-ponny som är född 2002. Han hoppar riktigt bra, vi hoppar 1,20-banor utan problem på träning. Alla tränare tycker att jag har en superfin ponny, som verkligen har kapacitet.
 
Men det går bara inte ibland. Hela veckan kan han ha känts hur bra som helst, pigg och glad, men när han kommer på tävling blir han som förstenad - lyder inte skänkel eller spö eller något. Han bara är i sin värld. Vissa gånger vinner vi och han känns verkligen toppenfin. Vissa gånger stannar han långt ifrån hindret och vill bara inte gå fram. Han får också väldigt markfast och kort galopp på tävling, så att han inte riktigt räcker över oxrarna.
 
I början såg jag det bara som orutin, men han har tävlat i tre år nu. Så detta tyder på olydnad! Jag har tränat och tränat både från marken och från ryggen. Men nu vet ingen av mina tränare vad de ska säga. Det känns inte som att jag kan gå upp i klasserna med en sådan ponny, men han kan ju verkligen (tävlar nu bara 80-90)! Jag vet inte vad jag ska göra då jag vill gå upp i klasserna och bli bra. Men nu håller jag på att bli osäker på min ridning och jag har ju inte jättemånga ponnyår kvar. Snälla, hjälp!


Helena Perssons svar:

Hej!
 
Jag hade själv en sådan ponny som du beskriver! Visste aldrig hur det skulle gå, men jag lärde mig jättemycket på henne (Alicia), som jag tagit med mig i min karriär. Tänk på att ponnyåren bara är "första etappen". Allt du lär dig har du med dig till nästa ponny eller häst, och nästa, och nästa.
 
Alla hästar är inte tävlingsindivider. Vissa hästar är för spända och lämpar sig helt enkelt inte för tävling. Det kan gå bra på vissa banor där hästen känner sig väl till mods - och på andra banor blir den för spänd, vilket kan uttrycka sig på många sätt. Det vill sig helt enkelt inte.
 
Kanske kan det vara värt att prova att låta någon annan ryttare, som du tycker är duktig, tävla ett par gånger för att se om denne kan hitta någon lösning? Att starta Pay'n'jump kan ibland också hjälpa. Då får man hålla på tills man kommer runt och kan ta en runda till på samma höjd. På så sätt hinner kanske hästen slappna av.
 
Hoppas att du hittar en lösning som hjälper dig!
 
Med vänlig hälsning
Helena Persson¨

Hippson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0