Träning och åter träning

Jacky och jag tränade för vår tränare Britt i ondags, och där smälte vi ihop ännu mer. Det kändes riktigt bra och hon hoppade allt tom vattenhinder. Toppen toppen.. Jag minns hur vi hoppade den första ggr, hon var rädd och ville inte alls hoppa.. Jag börjar lära mig mer om henne hur man ska rida henne.

På träningen började vi med cavalettibommar och tre galopp bommar i hörnet, de är satta i olika vinkel, där då man övar på att få hästen genom i hörnet och hästens böjdhet. Sen började vi hoppa lite böjda spår och studs serier. Till slut övade vi på två oxer på rad ca 6 galoppsprång mellan. Där vi ska ha jämn och rymtisk galopp. Det slutade med att vi hoppade lite bana av det vi tränade (förutom studs) Vi hoppade 110, det gick super bra. Jacky hoppar som en gud som en riktig hopphäst ska vara, sån häst har jag aldrig ridit förut. Nu vet jag precis vilken känsla det ska vara, det ska jag använda av mig sen när jag letar nya hästar resp unghästar.

Slutet av lektionen bedömde Britt mig och sen sa hon att Jacky är en fantastiskt häst. =)

Imorgon ska vi tävla...jag vet inte varför jag är nervös! Börjar lite redan nu och det är många många som ska vara med.

Med Patron bara bra han är en riktig laddad bomb nu... han kan exploera när som helst, jag fick lugna honom hela vägen hem...skritt skritt. inte trava eller passage. Han försökte hela tiden lyfta sig och krökta med nacken och "piaffera". söt han är.. Men det är inte förran midsommar som vi får påbörja galopparbete. Då det är lång uppbyggnads väg som vi håller på med nu.  

Hovslagare skulle komma i måndags men han blev sjuk igen.. suck. Merlin måste verkligen ha nya skor!

Jag har hittat ett nytt favorit program, jag såg den för nån timme sen på Animals planet. Så klart handlar den om hästar.. mest om olika folkgrupp som tränar sina hästar inför stora tävlingar och på tävlingar. Det är riktig kul att se deras "system" och hur träningar funkar..måste forska om hur ofta programmet går och när. Förresten Programmet heter Hästkrafter.

svejs


Kommentarer
Postat av: noork

Lustig att vi tränade nästan samma övning ( galopp bommar vid hörnet och studs :D, jag tränade torsdags. Resten hoppade vi låg och hög o låg med två galopp emellan. O mera. Det kommer gå bra för er. jag ska tävla i lysekil nästa helg och hoppas jag slipper åka med färjen dit :S... Jag håller tummarna för Patron oxå! puzz

2009-03-07 @ 18:20:55
Postat av: Mamma

Kul att träningen gick så bra! Lycka till imorgon!! Puss

2009-03-07 @ 20:00:18
Postat av: Jenny

Noork, hehe okej lustigt men du sa ngt om att din tränarsysten var annorlunda? åka dit med färja!? hoppas det går bra, mina skulle nog bli skräckslagna.. tror jag. finns det inte andra tävlingar som är närhet?

Ja hoppas jag med för Patron för om det händer igen orkar jag inte vänta länge....



Puss!

2009-03-07 @ 20:20:53
Postat av: Noork

Jo, olika tränares syn på ryttare vi har. övning tränar vi tydligt nästan samma =). Jag får nästan bara åka på även hästen är lite slö, den ska lär sig själv annars påminnar man med spö och undervika att använda för mkt skänkel. vi ska inte behöva "rida för mycket" hästar ska sköta sin jobb. Nu är Argo mer känslig för hjälperna, härlig :D. Skillnad, men ibland är Argo är svårt men är lärolik av honom även jag utbildade honom. Det känns lite konstig men :D.

Självklar det förstår jag absolut där med Patron. Han är väldigt fin!!!!!!!! puzz

2009-03-08 @ 12:21:53
Postat av: Jenny

Jaa nu förstår jag bättre =) ja precis jag känner mig igen att det är olika syn på hurdan man ska rida.. Jag själv försöker alltid rida på känslan, vad hästen behöver si och så... Men med Jacky måste man skänkla mkt.. jag har testat "åka" som jag brukar göra på Gina. Det gick åt skogen. Gina sköter ju allting själv.. Alexandra som äger Jacky sa till mig att Jacky behöver mycket skänkel och stöd..Det är förmodligen vad Jackys förutsättning... Även man ska inte pressa mycket.. jag måste bara hitta en balans nånstans där mellan.



Puss!



2009-03-08 @ 20:30:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0