fktp

Japp nu har en arbetsvecka gått ut..Det har gått bra men ganska tungt och stressigt med så många hästar att göra klara inför lektionerna.
Annars var det väldigt bra och fick mycket positiva vibbar från folk och barn som kom. Det kändes att vi fick iallafall en bra start trots att allting var nytt för oss men vi klarade det galant.

 Hercules f.88 och jag. Han är den första ridskole ponnyn som kom

Visst saknar jag fortfarande alla mina arbetskamraterna från MR. Men jag får komma tillbaka när de verkligen behöver hjälp. 

Igår hoppade jag lite med Jacky på Fktp pga mer titthinder att öva med än här hemma.

Ginas hovar är i så dåligt skick, hon har inte den bästa hovkvaliten pga hennes ras.. min hovslagare har "gett upp" och sa hon får gå barfota ett tag och äta biotin. Det fanns inget att spika i längre.. vi har provat en del specialskor men hon tappade alltid ändå dem. sist kostade det mig 1200 kr och hon hann bara ha dom i 2 veckor =( i vanliga fall kostar det 700-800 kr per häst för 4 skodda hovar. och förstås jag har 4 hästar...jag blundar och vill inte räkna. 

Hovslagaren sa att jag fick rida henne i paddocken... vilket det inte funkade som jag trodde. Gina var så känslig att hon haltade på grusväg, paddock... jag fick ide och testade på grannens gräs äng, voila det fungerade, nu har jag enbart ridit där med henne. det funkar inte heller så bra på asfalt trots det är slätt och jämnt. Hon tror det är grus då hon börjar gå korta korta steg.

Med Patron har jag börjat så småningom galoppera nån minut på rakan. Han har börjat busat sig rejält i skogen.



Merlin ska testa gå på lektioner med de duktigaste som finns på fktp..


 Merlin rids av Julia.





 



 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jätteroligt att ni har tagit över ridskola!



Ja, det är så jobbigt med tappskor. Jag hade mycket problem med det med. Tills slut bytade jag hovslagare och sen dess har det gått jättebra, behållit samma skor i 7-8 veckor. Tappskor har hänt typ 2-3 gånger på ett år. Med tidigare hovslagare hade man tappskor typ 3 gånger i vecka.



Sen hade jag problem med stentramp, provade sulor funkade bra i ett år men sen blev det mycket med tappskor för att sulor tar plats så söm inte kan hålla ihop hovvägg,sula och sko så den liksom åkte av lätt. Så han får vara utan sulor men öm i v. framhov har minskat så nu är det h. bakhov istället. men stentramp kan hända då och då så han får vara utan sulor trots detta stentramp för att slippa massor tappskor.



Jag kom på en sak, hur många söm har gina i varje sko? Med min tidigare hovslagare hade man 4 söm varje men med ny hovslagare är det nu 6 söm på varje sko.



Om biotin inte hjälper gina så kanske prova enzion?

Dyrt runt 500 kr för 1 kg tror jag det va men jag har aldrig provat det då jag har inte problem med tappsko längre.



Hoppas att det löser sig för ginas hovar!



Kram!

2009-08-24 @ 18:37:43
Postat av: jenny

Hej! det du sa med -mycket med tappskor för att sulor tar plats så söm inte kan hålla ihop hovvägg,sula och sko så den liksom åkte av lätt. Precis det är så som Gina har nu och Jacky..(förutom sulor). de har "mjuka hovar" så att sömmarna gilder neråt till slut går de av..Gina fått lätta skor resp guldskor...

Det beror mycket på hovslagare, har också haft några som gav en massa tappskor men då bytte jag till nuv. det funkade det väldigt bra (1-2 år) tills nu..??...

Ja jag får väl vänta och se lite annars får jag testa en annan..



Ja verkligen hoppas jag också att det löser sig annars blir jag tokig =)



Förresten det skulle vara kul veta vem som skrev?



Kram!

2009-08-25 @ 07:52:11
Postat av: Anonym

Jösses, glömde skriva vem jag va.. hehe det är jag Josefine som har Magic :P men iallafall hoppas jag att det ordnar sig för ginas hovar. Jag ska kolla vad magics skor heter. Har tyvärr glömt då jag har haft samma hovslagare i två år så man inte tänker på vad skor heter längre hehe. Inte lätt med dessa hovar. man blir tokig som du säger, minns en händelse när jag hade sulor på framhovar.. Under en fin underbar skogridning trampade magic av en sko.. Tack tack tänkte jag och hoppa av för att gå tillbaka jättelångt väg hem.. haha.. mina höfter dog.. Kram!

2009-08-25 @ 15:49:11
Postat av: Jenny

oj oj det lät inte kul =) just det magic är ju också fullblod... kan du fråga din hovslagare vad skon heter? det stämmer också nog med att min hovslagare kanske slår in för lite sömmar som bara 4...ska kolla.



Kram!

2009-08-26 @ 07:50:36
Postat av: Mamma

Jag har nu varit inne och tittat och läst din blogg. Roligt att följa den och se hur det går för Dig! Puss

2009-08-26 @ 19:04:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0