Publicerad 9 februari 2010 NA

Jenny leder ridlektionen på teckenspråk

Jenny Grahn håller sig hela tiden i rörelse i ridhuset, för att följa ryttarna och deras hästar och även för att själv hålla värmen.

Jenny Grahn håller sig hela tiden i rörelse i ridhuset, för att följa ryttarna och deras hästar och även för att själv hålla värmen.



Folkatorps ponnyridskola har fått 30 000 kronor i bidrag från Idrottslyftet för att erbjuda ridlektioner för döva till subventionerat pris. Ridinstruktör Jenny Grahn är själv döv och leder lektioner med teckenspråk.

Relaterat

Artikelbilder

Rebecka Ramström är åtta år ung men har redan hunnit rida två år på Folkatorps ponnyridskola. Först med de hörande barnen och nu tillsammans med de döva barnen under Jenny Grahns lektioner.

Rebecka Ramström är åtta år ung men har redan hunnit rida två år på Folkatorps ponnyridskola. Först med de hörande barnen och nu tillsammans med de döva barnen under Jenny Grahns lektioner.



De nya ägarna till Folkatorps ponnyridskola summerar sitt första halvår med att det först var väldigt regnigt och lerigt, och sedan kom snön som även den innebär en hel del extraarbete. Men nu är det åtminstone rent ute i hagen, där ponnyerna sedan i höstas går på lösdrift efter att dagens lektioner avslutats..

– Vi ville att de skulle få möjlighet till att vara mer ute. Det fungerar bra. Vi byggde ett vindskydd på 58 kvadrat och alla 24 ponnyerna går faktiskt in där tillsammans, säger Tomas Smideblad, en av delägarna till ridskolan.

Det är hans sambo Jenny Grahn som startat upp ridlektioner för döva. Hon torde vara en av få ridinstruktörer i Sverige som kan ge ridlektioner på teckenspråk, då hon själv är döv.

– Det är roligt för barnen att de får klara sig mer själva, istället för att mamma eller pappa ska vara med och teckna. Det underlättar även språkligt, eftersom det är långt ifrån säkert att föräldrarna kan alla hästtermer på teckenspråk, säger Jenny Grahn och får medhåll av Björn Ramström, pappa till åttaåriga Rebecka Ramström som är hörselskadad.

– Rebecka red tidigare med de hörande barnen och jag fick då vara med och teckna till henne. Nu har jag nästan blivit överflödig. Men det är bara bra, Rebecka tycker så klart det är roligare att ta instruktioner från en ridlärare än från mig, säger Björn Ramström.

Matilda Andersson från Örebro är en annan av eleverna under ridlektionerna på teckenspråk.

– Jag började rida för Jenny efter att Birgittaskolan haft en friluftsdag här. Tidigare har jag haft en egen häst, men det har jag inte nu längre, säger Matilda Andersson. Hon är ombedd av Jenny att vara lite av en ambassadör och sprida informationen kring ridlektionerna på teckenspråk till fler elever på Birgittaskolan.

– Än så länge har gensvaret för de här lektionerna varit mindre än vad vi trodde det skulle bli. Vi hoppas på att fler och fler ska hitta ut till oss, säger Tomas Smideblad.

– Nu är det väl ändå vår tur. Jag vill börja- NU! säger Rebecka Ramström otåligt då hon står utanför ridhuset med ponnyn Prinsen och väntar på att lektionen före ska ta slut.

Ryttarna måste under dessa lektioner inte bara koncentrera sig på att rida hästen utan även se på Jenny Grahns tecknade instruktioner. Det fungerar bra, då Jenny ger en instruktion i taget, och också till viss del går med bredvid ekipaget.






Åsa Eriksson
019 58 59 92
[email protected]

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tumme upp :o)

2010-02-12 @ 10:10:18
Postat av: Tilla

Jag är glad för din skull! :)

2010-02-13 @ 13:35:13
Postat av: Jenny

=) tackar!

2010-02-14 @ 20:58:49
Postat av: mormor

jag har läst din blogg är mycket stolt över dig

2010-02-19 @ 19:58:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0