Åter träning hos Britt

Igår var det Ginas tur. Det var samma övning som dagen innan, fyrkants ridning som uppvärming. Sen trava över böjd cavaletti  i sockerbitars höjd.. Hästarna var också nervösa av det idag..skumt?? Det är någonting med den cavalettin... många brakade in. Gina hade svårt att gå över i jämnt tempo och lyfta bakbenen ordentligt. Sen kom vi fram till att hon stördes av bakbenskydden som jag hade på. Hon gick mycket bättre när jag hoppade av och tog av dem. Jag tyckte det var konstigt att många av hästarna tyckte att cavalettin var läskig.

Jag som ridit över cavalettin tusentals gånger och jag är 99,9 %säker att de andra i gruppen också har smakat på cavalettin förut... det var lite speciellt utseende på bommarna liksom björk bommar.  kanske det är det som gör att hästarna blev skeptiska.. ?

Därefter hoppade vi. Britt sa att Gina hoppade jätte fint och öppnar bakbenen väldigt bra. Hon slog upp mycket med huvudet och bockade emellan varje hinder , så jag tyckte det var svårt att hålla jämnt tempo. Bettet som jag brukar hoppa med Gina börjar nog bli för skarpt. Ska  istället ha vanligt tre delat isället eller nåt. Bettet som Gina har är ganska svårt att få tag i.. Det är inte många som använder den. Jag älskade det bettet. Många har kommit fram till mig på tävlingen och frågade efter bettet.
Jag vill inte ha skarpt bett till mina hästar så länge det inte är nödvändigt och beroende på situationen. Jag fösöker ALLTID rida med det mildaste.

I alla fall med Ginas bett som har lite hävstångseffekt, alltså det är ett hissringsbett men har mycket mindre effekt än en pelham osv..

Hissringsbett 3-delat


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0